De term RPA wint steeds meer bekendheid, maar toch krijg ik nog regelmatig de vraag: “Dat RPA, hoe werkt dat nou eigenlijk?” Voor mij is dit natuurlijk gesneden koek, maar omdat ik zelf zo enthousiast ben over onze technologie leg ik het graag uit!
Processen identificeren
Na een intake bij een klant beginnen we altijd met het identificeren van de processen die geautomatiseerd kunnen worden. Dit kunnen taken zijn die zich herhalen, die veel tijd kosten en die nauwkeurig moeten worden uitgevoerd.
Stappen vastleggen in code
Vervolgens leggen we de stappen die de robot moet volgen in de juiste volgorde vast. Dit doen we in de programmacode van de software. Hierin geven we de robot toegang tot de applicaties die de klant normaal gebruikt voor de processen. Denk hierbij aan stappen als inloggen, navigeren en gegevens uitlezen en invoeren.
Systemen integreren
Dat klinkt ingewikkeld, maar voor de bot is het geen probleem! Dit is namelijk hét voordeel van RPA: het kan systemen en toepassingen integreren die eerder niet samen konden werken. De bots kunnen namelijk communiceren met verschillende systemen, en gegevens uit verschillende toepassingen verzamelen en verwerken.
Zo voert de robot elke stap exact zo uit als een medewerker dit zou doen, alleen dan sneller, efficiënter en volledig foutloos!